SUOSIKIT

Tätä kirjoittaessani kauden avauskilpailuun on tasan 10 vuorokautta. Kautta edeltävät testit on ajettu, tällä kertaa kolmen päivän testinä, ja paikkana oli Sakhirin rata Bahrainissa. Vaikka testaamista oli vähemmän kuin koskaan ennen, niin aika kuuliaisesti tallit tuon vähäisen määrän ottivat. Toisaalta mitä sitä itkemään, koska olihan se sama kaikille. Sitä paitsi jokainen talli saa vielä neljä tuntia testiaikaa kisaviikonlopun normaalin ohjelman puitteissa. Eli vielä tallit kerkeävät säätämään autojaan ennen kisan starttia.

Nyt pitäisi jokaisen F1 asiantuntijana itseään pitävän kertoa, ketkä ovat avauskisan suosikkeja, koko kaudesta puhumattakaan. Jos komppaan lähes kaikkia lukemiani F1-toimittajien juttuja niin kahden kärki on Red Bull Honda ja Mercedes AMG. Kolmannen kohdalla on jo paljon hajontaa. Oma veikkaukseni on että Mercedes pomppaa kuitenkin Bahrainin kisan ykköseksi ja Red Bull Honda jää toiseksi, jos niiden moottorinkatteet vain kestävät koko kisapituuden hajoamatta. Sen sijaan kolmanneksi nousee McLaren-Mercedes ja neljänneksi ”vanha kunnon” Ferrari. Maranellossa on löydetty konehuoneeseen lisätehoja ja niiden avulla viime kauden häpeä saatetaan painaa unholaan. Näin se menee. McLarenin iskukyky testeissä oli positiivinen yllätys, sillä onhan MCL-auton perässä nyt eri moottori kuin viime kaudella. Toisaalta olisi F1-sarjan kannalta hyvä asia jos oikeasti McLaren nousisi kiusaamaan kahta kärkitallia, muista puhumattakaan. Testien positiivinen yllättäjä oli myös Alpha Tauri Honda. Jos ei muuta niin laitetaan vanha Toro Rosso-rykmentti tarkkailuun.

Muista talleista en tässä yhteydessä uskalla sanoa juuri mitään tarkempaa. Toki on pakko todeta, että Alfa Romeo Ferrari tuskin on suhteessa niin hidas kuin viime kaudella. Hyvä asia sekin.

Sen sijaan nostaisin kolme kuljettajaa pienelle alustalle ikään kuin kunnioittaakseni heitä ja heidän aikaisempia saavutuksiaan. He ovat ikäjärjestyksessä Kimi Räikkönen, Fernando Alonso ja Sebastian Vettel. Kaikki ovat maailmanmestareita, kaikki ovat ajaneet useammassa kuin yhdessä tallissa ja jokainen on joutunut ottamaan joko kokonaisen tai ainakin puolikkaan askeleen taaksepäin tallin valinnassaan. Kai se kaikki perustuu siihen lähtökohtaan, että ”ihminen on onnellisimmillaan, kun saa tehdä täysillä sitä minkä parhaiten osaa”. Ja näin se on näiden heppujen kanssa.

loppu

Jätä kommentti