KIMI JA VALTTERI

25.2.2021

Niin se on hyvät ystävät, että jälleen kerran edessä on F1-Kausi, jolloin radalla nähdään kaksi suomalaista kuljettajaa. Jo se pelkästään on kova juttu että he ovat niiden 20 kuljettajan joukossa jotka osallistuvat sarjaan. Kun sen lisäksi Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas ovat ottaneet yhteensä 30 voittoa vuosien saatossa, niin se on merkki ja osoitus tasosta minkälaisista kuljettajista on kysymys. Voimme olla heistä ylpeitä. Kimillä on edessä jo 18 kausi tällä tasolla ja Valtterillakin yhdeksäs.

Mitä miesten odotuksiin tulee alkavalla kaudella, siinä he eroavat melkoisesti toisistaan. Valtterilla on käytössään voittaja-auto, Mercedes-tallin W12-auto, kun Kimi hyökkää kauden kimppuun ennakkoon selvästi hitaammalla Sauber Alfa Romeon C41-autolla. Valtterin menestystä rajoittanee ehkä eniten F1-sarjan kaikkien aikojen paras kuljettaja, tallikaveri Lewis Hamilton. Kyllä vastusta löytyy muidenkin tallien kuljettajien taholta, mutta kaikkiin muihin nähden, poislaskettuna juuri Hamilton, Valtteri on kivikova kuski. Uskon Villähteen miehen ottavan jälleen voittoja nykyisten voittojen (9) jatkoksi. Ei ole helppo tavoite, mutta täysin mahdollinen.

Kimin tilanne on toinen. Voittoihin ei C41-autolla pysty ajamaan, vaikka ohjaamoon heittäisi Lewis Hamiltonin. Viime kausi oli C40-autolla tuskainen, koska Ferrarin hybridimoottori oli valitettavan alitehoinen. Sen takia pistesijoille nousu onnistui vain muutamassa kisassa.  Maranellosta kertovat että Ferrarin moottoreihin on löydetty lisätehoja ja tilanne olisi nyt paljon valoisampi. Lisätehoista puhuvat varmasti kaikki muutkin moottorien valmistajat, mutta jospa Ferrarille tehojen löytäminen on ollut alkutason heikkoudesta johtuen vähän helpompaa. Toivotaan niin. Kuljettajana 41-vuotias Kimi Räikkönen on edelleen huippuluokkaa, jos vain auto pelaa kohtuullisen hyvin. Sekin on vuosien saatossa monta kertaa nähty.

Tätä kirjoittaessani kauden avauskisaviikonlopun ensimmäiseen harjoitukseen on tasan kolme viikkoa. Se ajetaan ”koronavitsauksista” vapaassa (toivottavasti) Bahrainissa. Sitä päivää edeltää kuitenkin kolmen päivän testaaminen, 12-14. päivä maaliskuuta, samalla Sakhirin radalla.

Niiden testipäivien jälkeen on sitten vuorossa alkavan kauden ennustaminen. Eli jäädään odottamaan. Ja kuten aina, hyvää kannattaa odottaa.

loppu

Jätä kommentti