F1 TALLIEN EROT LIIAN ISOJA

Liberty Medialla on kunnioitettava tavoite. Se haluaa, että F1-tallien autot olisivat suorituskyvyiltään nykyistä lähempänä toisiaan. Kolmen viime kauden aikana sarjan jännitys keskittyi pelkästään siihen, kumpi Mercedes-tallin kuljettajista voittaa mestaruuden. Muilla ei siinä kisailussa ollut nokan koputtamista. Kaikki muut olivat pelkkiä statisteja, sivuroolin näyttelijöitä. Se, että Ferrari ja Red Bull onnistuivat muutamissa kisoissa ottamaan voittoja oli vain kosmetiikkaa, millä yritettiin pitää yllä ”jännittävää ja arvaamatonta F1-sarjaa”, mutta kokonaisuutena sarja oli kaukana siitä. Kaudet 2014-2016 olivat ainoastaan Mercedeksen kuljettajien väistä kisaamista paremmuudesta.

Nyt tilanne on piirun verran parempi, mutta…hei haloo! Nyt on kaksi tallia, siis vain kaksi tallia kymmenestä, jotka pystyvät ottamaan voittoja. Onhan se parempi näin, mutta ei tämäkään tilanne saa Liberty Median pomoja tyytyväiseksi.

  • Tallien väliset erot ovat liian suuria, sanoi F1-pomo Chase Carey FOG:n tiedotteessa.
  • Siinä missä Ferrari käyttää vuodessa yli 330 miljoonaa puntaa, niin Force India ja Sauber vain 90 ja 95 miljoonaa puntaa. Kisaile siinä sitten tasapäisesti, hän päivitteli.

FOG:n ensimmäinen tavoite on tasoittaa rahankäyttöön liittyviä eroja. Yksi keino olisi budjettikatto, jonka valvominen olisi lähes mahdotonta. Toinen ja ehkä parempi tie olisi sopia riittävän monista standardiosista, jotka jokaisen tallin autossa olisivat täsmälleen samanlaisia. Mitä enemmän niitä olisi, sitä enemmän tallit säästäisivät rahaa.

JJ Lehto, alias Jyrki Järvilehto, sanoi jo viisi vuotta sitten, että yksi todella suuri säästökohde voisi olla F1-autojen etusiivet. Jos tallien sallittaisiin käyttää koko kauden aikana vain kahta eri etusiipeä, yksi paljon downforcea vaativille ja toinen vähemmän downforcea vaativille radoille. Näin päästäisiin todella suuriin säästöihin, eikä ”F1-show” menettäisi mitään. Päinvastoin. Kun katsoo nykyautojen etusiipiä, voi vain kuvitella kuinka monia tuulitunnelitunteja niiden kehittäminen on vaatinut ja vaatii koko ajan lisää. Ja rahaa palaa. Jos tästä asiasta löytyisi yhteinen sävel, se olisi iso askel parempaan. Kyllä niitä tuulitunneleita tarvitaan jatkossakin autojen kokonaisaeron kehittämisessä. Eivät investoinnit niihin ole hukkaan menneet.

F1 perusasia on ollut jo vuosien ajan sääntö, että jokaisen tallin on rakennettava oma autonsa. Tallit eivät voi ostaa autoa joltakin toiselta tallilta. Ne voivat ulkoistaa oman autonsa rakentamisen toiselle tekijälle (esim. Dallaralle), mutta kyseinen valmistaja ei voi sitten tehdä samanlaista autoa jollekin toiselle F1-tallille.

Sauber C36 auto
Sauber C36

  • Me emme tule laatimaan sääntöä, että kaikki autot on oltava samanlaisia. Siltä osin tekninen kilpailu tallien kesken tulee säilymään. Mutta mitä enemmän löydämme osia, jotka sopivat kaikille, se johtaisi suuriin säästöihin. Sitä kautta kaikki tallit voisivat taloudellisesti paremmin.
  • Toinen iso säästökohde voi olla moottori. Niiden pitäisi olla yksinkertaisempia, halvempia ja äänekkäämpiä, sanoi Carey myös.
  • Se on kuitenkin alue joka vaatii vielä paljon pohdintaa, vaikkakin kausi 2021 tulee koko ajan lähemmäksi, jolloin haluamme, että tiedämme minkälaisilla moottoreilla silloin F1:ssä kilpaillaan.

F1 TEAMS ARE TOO FAR APART

Liberty Media has an honorable target. It wants all F1 teams to be much closer in performance than what they are today. Last three years has been like total Mercedes domination, where the only excitement has been to know which one of Mercedes’ drivers will win the championship. All other teams and drivers has been just co-actors in a big show. Well, there has been few victories for Ferrari and Red Bull, but that was just a way to say that ”it has been exciting and unexpected series”, which was far from the truth. It has been like very well done promotion for  Mercedes Benz.

Now the situation is little bit better, but…wait a minute! Now we have two teams, I mean two teams out of ten, who are winning races. It is better, I agree, but this is not what the men at the tower, Liberty Media, wants.

  • The difference between the teams are too big, said F1 boss Chase Carey in FOG info.
  • When Ferrari is using 330 million pounds per year, two other teams, Force India and Sauber, are using only 90 and 95 million. How can you compete in equal terms, if this is the situation?

FOG’s first goal is to find a way to use money more effectively between teams. Budget cap is one way, but it is too difficult to police. So, the second idea to so, it is to find as many car components as possible which are the same in every team’s car. The more same components they could find, it would be a great way to save money. This is not easy goal to get, as all the teams don’t see it necessarily as a good idea.

JJ Lehto, alias Jyrki Järvilehto, man with 62 GP starts under his belt, said more than five years ago, that if the teams would like to save a lot of money, there should be only two types of front wings allowed. One for high downforce and the other for low downforce circuits. This would save money and the F1 show would not miss anything. In fact it would gain a lot.

For years the basic DNA of F1 racing has been the rule, that every team has to built their own car (chassis). This must remain as it has been.

  • We don’t want all the cars to be the same. The technical competition between teams will still continue, but the more we will find equal components, the more the teams will save money.
  • Another big saving point should be the engine. Engines should be more simple, cheaper and noisier, said Carey.

This area requires more discussions and meetings before we can reach a conclusion. However, during this year we should know what kind of engines we will use in 2021.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s