RANKAISKAA TALLEJA, ÄLKÄÄ KULJETTAJIA!

Ex F1-kuljettaja, Mark Webber, sen taisi sanoa ensimmäisenä, mutta myöhemmin monet muut kuljettajat ovat yhtyneet hänen ajatuksiinsa. Jos ja kun autosta ja erityisesti sen voimanlähteestä jotakin hajoaa, sallitun neljän voimayksikön jälkeen, rangaistuksena on aina lähtöruutujen heikentäminen sille kuljettajalle, jonka autosta milloinkin on kysymys. Eli lyhyesti, jos auton tekniikka pettää, siitä rangaistaan kuljettajaa ja vain välillisesti tallia.

Webberin ajatuksena oli, että rangaistaan sitä osapuolta, joka on syyllinen, eikä sitä joka on syytön tapahtuneeseen. Järjestelmä voisi olla seuraavanlainen. Kun moottori hajoaa ja joudutaan ottamaan viides, kuudes tai seitsemäs moottori käyttöön, otetaan tallilta valmistajien pisteitä pois. Jos niitä ei ole kertynyt, mikä on täysin mahdollista, niin silloin mennään negatiivisten pisteiden puolelle. Eli, esimerkiksi jos moottorin vaihto, vaikkapa viidennen moottorin tapauksessa tapahtuu, se maksaa 20 valmistajien sarjan pistettä. Jos kyseessä on vain turbon tai MGU-H tai MGU-K vaihtaminen, ne maksaisivat vain 10 valmistajien pistettä. Nämä vain esimerkkeinä. Silloin, jos yksi sama kuljettaja on joutunut vaihtamaan jo useampia moottoreita sallitun neljän moottorin jälkeen, kuten esimerkiksi McLaren-Hondan Fernando Alonso, silloin hän saisi jälleen uuden moottorin myötä pitää esimerkiksi aika-ajossa saavuttamansa lähtöruudun (P7 – P9 sijan), mikä se milloinkin on ollut, eikä hänen täytyisi jälleen kerran aloittaa kilpailu kaikkien muiden takaa tai muuten vaan paljon heikommasta lähtöruudusta.

Valmistajan sarjan pisteiden vähentämisellä on suuri merkitys, koska niiden perusteella määritetään tallien paremmuusjärjestys ja se puolestaan määrittää kuinka paljon kullekin tallille jaetaan rahaa FOM:n yhteisestä kakusta.

Ajatus on mielestäni kannatettava, mutta toki se edellyttäisi hienosäätämistä ja varsinkin riittävän monen osapuolen hyväksymistä.

TEAMS SHOULD PAY THE PRICE FOR ENGINE CHANGE, NOT THE DRIVERS

It was ex F1 driver Mark Webber, who said it first. He said that if team has to change the engine or part of it, after the allowed four power units, then the penalty should go to the teams and not towards the drivers.

If after an engine change a driver qualifies to P8 place, he should have the right to keep that place and the penalty should go to the team by reducing it’s constructors points, like for example 20 points. In case of turbos etc. the penalty could be less, perhaps something like 10 points or whatever.

If a driver makes mistakes or does dangerous driving or whatever, then he should suffer with grid penalties. But in a case of technical problems, the blame should be on teams. I like the idea. I hope that Ross Brawn and his buddies will at least give this idea a hard thinking.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s